Jezične igre za djecu od 3 do 5 godina

Jezične igre za djecu od 3 do 5 godina

Dragi roditelji,

donosimo Vam nekoliko zabavnih jezičnih igara namijenjenih djeci u dobi od 3 do 5 godina iz knjige Jezične igre za velike i male, autorica Anite Peti-Stantić i Vladimire Velički (2008.).

Igre su podijeljene u dobne skupine, koje označavaju najraniju dob u kojoj se neka igra može igrati. Iste igre možete igrati i sa starijom djecom. Također, uz svaku igru navedeni su jezično-govorni i spoznajni ciljevi.

Dobna skupina: 3+

ČAROBNI VRTULJAK

Ciljevi: poticanje i uvježbavanje slušne osviještenosti, bogaćenje rječnika

Materijal: deblji karton i kazaljka za izradu vrtuljka, crteži ili fotografije različitih pojmova

Vrtuljak stoji na stolu ili na zidu. Na vrtuljku su zalijepljeni crteži ili fotografije različitih životinja. Dijete ili voditelj zavrti kazaljku. Dijete mora imenovati životinju na kojoj se kazaljka zaustavila.

Može se vježbati imenovanje glasanja pojedinih životinja (npr. pas – laje, krava – muče i sl.), mladunčad (krava – tele, srna – lane i sl.). Pojmove možemo mijenjati; možemo se igrati s crtežima raznih alata, a djeca moraju pogoditi odgovarajuće zanimanje (igla – krojač, kuhača – kuhar, kliješta – mehaničar i sl.).

SUPROTNOSTI

Ciljevi: poticanje slušne osviještenosti, bogaćenje rječnika, vježba koncentracije

Materijal: velika i mala žlica, čista i prljava cipela, debela i tanka knjiga, mokra i suha krpa, puna i prazna kutija, topla i hladna voda u čašicama, visoka i niska kuća (npr. od lego kocaka) itd.

Na početku s djecom porazgovaramo o stvarima koje se međusobno razlikuju i o suprotnostima. Razgovaramo i o tome po čemu se mi razlikujemo i što nas čini posebnima.

Na stol ili na pod ispred djece stavimo različite predmete . Svaki predmet ima svoj par suprotnosti. Jedno dijete uzima jedan predmet i kaže što je to – npr.  To je mala žlica. Zatim treba pronaći par koji tom predmetu odgovara po suprotnosti.

Dobna skupina: 4+

SLUŠAJ I OTKRIJ NEOBIČNO

Ciljevi: Sastavljanje rečenica, bogaćenje rječnika, poticanje suradnje

Voditelj izgovara rečenice neobičnog, izokrenutog ili netočnog sadržaja koje su zbog toga smiješne. Djeca slušaju, otkrivaju što je neobično, izokrenuto ili netočno i onda pokušavaju ispravno izgovoriti rečenicu. Ova igra veseli djecu, posebno ako ih voditelj dobro animira i ako se ponekad pretvar da je slučajno pogriješio.

Primjeri rečenica:

Stol je na juhi.                 Cvijet leti oko leptira.

Štednjak je na loncu.      More plovi lađom.

Svanula je noć.              Riba laje.

ŠTO ĆE RADITI OVAJ FANT?

Ciljevi: izricanje i slijeđenje uputa, poticanje suradnje

Riječ je o poznatoj igri u kojoj svatko odabere neki maleni predmet koji ga predstavlja (to je njegov fant, fantastični predmet). Svi se predmeti stave u vrećicu, a djeca sjednu u krug.

Voditelj izvadi jedan predmet i drži ga u ruci tako da ga igrači ne vide. Pri tome pita: Što će raditi ovaj fant?

Djeca odgovaraju na pitanje zadajući zadatke koje treba izvršiti onaj čiji je to fant (npr. Skakati 5 sekundi na jednoj nozi i lajati!). Zanimljivo je kad zadaju zadatke ne znajući o kome je riječ, a jedan od njih ih mora izvršiti.

ČUDESNA RIJEČ

Ciljevi: poticanje i razvijanje aktivnog slušanja, vježba koncentracije

Djecu se prije pričanja priče upozori na čudesnu riječ i na to da prilikom pričanja trebaju napraviti nešto kad čuju tu čudesnu riječ.

Na primjer, svaki put kad se u priči pojavi neka životinja ili kad se spomene neko ime ili neki glagol, treba pljesnuti ili nešto drugo što se unaprijed dogovori.

ČAROBNE STVARI SVUDA OKO NAS

Ciljevi: poticanje govornog izražavanja, bogaćenje rječnika, poticanje sposobnosti zamišljanja

S djecom dolazimo do prozora ili izađemo van. Promatramo oko sebe: vani, na ulici ima mnogo začaranih i čarobnih stvari. Na velikom gradilištu stoji dizalica. Možda to i nije dizalica… Možda je to začarani konj… ili žirafa…

Ako samo pogledamo oko sebe, vidjet ćemo mnoštvo čarobnih stvari koje čekaju da ih otkrijemo i o njima izmislimo bajku. Ta se bajka može zvati:

Začarani slon

Čarobni tramvaj

Kako se dizalica htjela oženiti žirafom

Možete koristiti i ogledalo kao poticaj za stvaranje priča. Kažemo djeci da je ogledalo u našoj sobi postalo čarobno. Kad se pogledamo u njemu, sasvim se promijenimo. Opisujemo što vidimo – prvo voditelj, kako bi pokazao primjerom, onda djeca (npr. Imam ogromni ljubičasti šešir i mrkvu umjesto nosa.)

OBOJENO IME

Ciljevi: kontrola intonacije, izražajno izgovaranje i prepoznavanje emocija u govoru

Unaprijed se dogovori koja se raspoloženja koriste u igri (npr. radost, ljutnja, tuga). Za manju djecu ne treba biti velik broj raspoloženja, nego za početak samo dva suprotna (npr. veselje i tuga). Svatko izgovara ime nekog drugog igrača u raspoloženju koje sam odabere, nakon čega ostali pogađaju o kojem je raspoloženju riječ.

Prije nego što igra počne, djecu treba zamoliti da se prisjete situacija koje su stvarno doživjela, a kad su se osjećala tako da to odgovara odabranim raspoloženjima. Prije nego što počnu izgovarati imena, djeca mogu vježbati izgovaranje raspoloženja tako da svi odjednom glasno izgovaraju neke riječi u raznim raspoloženjima – veselo, ljutito, uplašeno i sl.

Dobna skupina: 5+

PRIČA IZ VREĆICE

Ciljevi: jezično-govorno izražavanje, poticanje i razvijanje mašte

Materijali: vrećica, ključić, kamenčić, lutkica, čep, konac ili drugi maleni predmeti

U vrećicu stavimo različite predmete i započinjemo pričati priču – npr. Jednog dana dječak i djevojčica krenuli su šetati šumom. Pružamo vrećicu jednom djetetu, ono izvalči jedan predmet i nastavlja priču tako da taj predmet uključi u nju. Ako, na primjer, izvuče ključić, može reći: Našli su čarobni ključić. Svatko izgovara po jednu rečenicu, a može i više rečenica ako mu treba za priču. Ako zapne, pomognemo mu. Ispričamo priču do kraja, a možemo ju ponoviti, zapisati i pročitati, nacrtati, smisliti pjesmicu uz priču.

Ako se igrate sa djecom školske dobi, u vrećicu možete staviti i riječi ili rečenice, a ne predmete.

ČUJ, ČUJ!

Ciljevi: poticanje aktivnog slušanja, slijeđenje verbalnih uputa, vježba koncentracije

Voditelj igre zadaje zadatke djeci i to tako da prvo zada jedan zadatak, a onda dva i na kraju tri. Zadaci moraju biti jednostavni i jasno izrečeni, tako da nitko ne pita što treba raditi.

Primjerice, prvi zadatak: Obojite krug plavom bojom!

Drugi zadatak: Obojite krug zelenom bojom, a trokut plavom bojom!

Treći zadatak: Obojite krug žutom bojom, trokut crvenom bojom, a pravokutnik ljubičastom bojom.

Ili možete igrati i ovako:

Prvi zadatak: Nanižite tri zelene kuglice!

Drugi zadatak: Nanižite tri bijele kuglice, a onda tri zelene!

Treći zadatak: Nanižite tri crvene kuglice, onda tri plave i na kraju tri narančaste!

Ili:

Odnesi olovku na stol, šiljilo stavi u kutiju, a papirić baci u kantu za smeće.

Nakon što se djeca naviknu na igru, voditelj zadaje prvo jedan, pa onda dva i na kraju tri zadatka, a preuzima dijete koje prvo izvrši sva tri zadatka.

ŠKOLICE

Ciljevi: glasovna analiza, vježba brojanja

Ovo je još jedna od poznatih dječjih igara u kojima se povezuje pokret s glasom i riječju. Igra se tako da prvo voditelj zadaje riječ, a djeca odskakuću (kako žele, na dvije noge ili na jednoj) onoliko puta koliko glasova ima ta riječ. Primjerice, ako je riječ koja je zadana stol, treba skočiti 4 puta. Kasnije jedno dijete zadaje riječ, a ostali skakuću.

Prilikom igranja ove igre treba voditi računa o tone da se u početku zadaju jednostavne i „neproblematične“ riječi, što znači one u kojima nema nedoumice oko toga od kojih se glasova sastoje. Svakako treba birati riječi koje su djeci poznate i koje su dio svijeta koji ih okružuje i koje su naučili imenovati. Takve su riječi, na primjer: pas, nos, mama, tata, baka, brat, balon, jabuka, igra.

Postupno uvodite i duže i složenije riječi.

školica 2