Društvene igre i njihov značaj za razvoj djeteta

Društvene igre i njihov značaj za razvoj djeteta

Dijete predškolske dobi uživa i uči igrajući se. Društvene igre su zabavne, ali i prilika za rano učenje znanja i vještina. Ako one postanu dijelom obiteljskog života onda one pružaju zabavu za sve ukućane, a ujedno omogućuju roditeljima da na kvalitetan način provode vrijeme sa svojom djecom. Zajedničko provođenje vremena, pozitivne interakcije licem u lice, smijeh i zabava potiču povezivanje i bliskost članova obitelji. Sve društvene igre zahtijevaju korištenje socijalnih vještina. Pravila igre se uče, prihvaća ih se i poštuje. Dok igramo čekamo na red, vježbamo strpljivost, uočavamo i prepoznajemo neverbalnu komunikaciju na licima suigrača. Nekako je lakše i izgubiti i prihvatiti neuspjeh u kontekstu igre i zabave. Roditelj pruža model kako se treba ponašati kada izgubimo, ali i kada pobjeđujemo.

Društvene igre aktiviraju niz mentalnih procesa, jer dijete pamti pravila igre, prati svoje i tuđe poteze, logički povezuje i zaključuje. Dijete mora planirati svoj slijedeći potez čak i nekoliko koraka unaprijed te osmišljavati dugotrajnu strategiju. Pomicanjem pijuna, bacanjem kockice uvježbava se orijentacija i koordinacija u prostoru, dijete uči prostorne odnose. Većina društvenih igara uključuje matematičke koncepte-mehaničko brojanje, prepoznavanje brojki, povezivanje brojke s brojem i količinom do kompleksnih ideja zbrajanja i oduzimanja. Neke igre uključuju i geometrijske koncepte, geometrijske oblike, klasifikaciju, nastavljanje niza, te potiču učenje mjerenja, udaljenost.

Tijekom manipuliranja sitnim dijelovima, dijete čini razne pokrete i razvija finu motoriku, najčešće šake i prstiju. Uvježbava se i okulomotorna koordinacija, istovremena koordinacija očiju i ruku.

Društvene igre šalju djetetu važne poruke o životu, jer uči na vlastitom i tuđem iskustvu uspjeh i neuspjeh u sigurnom okruženju i pozitivnoj atmosferi.

Odgojiteljice Tihana Barać i Sanja Zadrović, skupina “Malci”