Čarobni svijet brojalice

Čarobni svijet brojalice

Brojalice su male jezične umotvorine, narodne ili književne, klasične ili suvremene, koje svoje duboke korijene imaju u narodnom stvaralaštvu.

One su kratke igre riječima i ritmičke cjeline, te poseban oblik dječjeg stvaralaštva. Mogu se izgovarati na jednom tonu ili pretvoriti se u malu pjesmicu na dva ili više slogova. Osobina brojalice je upravo naglašena ritmičnost, te ju zbog te osobine ubrajamo područje glazbe.

Brojalica je najprirodniji način dječjeg glazbenog izražavanja, sveprisutna je u dječjoj igri i u svakom prostoru. Njezina primjena započinje od najranije dječje dobi u roditeljskom domu.

Zbog svoje šaljivosti, jednostavnosti i izražene ritmičnosti vrlo je bliska i draga djeci bez obzira na uzrast, rado se njome igraju i predškolska i školska djeca.

Ritam je u njima dominantan, ne osjeća se potreba melodije, ali se u radu s djecom primjećuje da djeca spontano svoju omiljenu brojalicu vokalno uglazbe, te tako nastaju mali kreativni biseri, koje djeca generacijama nižu prenose jedno drugima.

Brojalicom djecu motiviramo na pravilan izgovor određenih glaslova: Č, Ć, R,Đ, Š, Ž, L. Brojalicom djeca uče brojati, loviti, žmiriti, pravila raznih igara u kojima se primjenjuje brojalica, dogovarati se, tko će započeti igru, kako će i kada završiti, uz brojalicu se djeca igraju kod kuće, vrtiću i parku… Brojalice pridonose razvitku pamćenja, razvijaju smisao za lijepo i za kreativne igre, jer su baš u njima često pridružene. Brojalice oslobađaju i razvijaju dječji govor, razvijaju slušnu percepciju, potiču pozitivne emocije i dobro raspoloženje, potiču mišljenje i bogate dječji svijet.

Vrijednost brojalice ogleda se u odgojno-obrazovnom radu s predškolskom djecom, što posebno dolazi do izražaja u govornom razvitku, razvitku spoznajnih sposobnosti, razvitku govorne kreativnosti, pokreta i ritma. 

Ona je često izvor novih ideja, što uvelike ovisi o kreativnosti djece i odgojitelja.

KAKO S DJECOM NAUČITI BROJALICU? 

Na ovo pitanje doći ćemo do odgovora kroz praksu, a praksa je pokazala da odgovor ovisi o djeci, njihovim spoznajnim sposobnostima, ali i o odrasloj osobi koja uči sa djetetom brojalicu (odgojitelj, roditelj, baka, djed..) i o njihovim kreativnim sposobnostima, odnosno o svima koji su uključeni u odgojni proces djeteta.

Čarobni svijet brojalice oslobađa široku paletu dječjih emocija za kojim svako dijete ima i izražava veliku potrebu. 

BROJALICA KAO IGRA

Ovo je najčešći oblik upotrebe brojalice, koju dijete može igrati kod kuće sa svojim ukućanima, vani sa prijateljima.

Na početku određene igre, brojalicom utvrđujemo njezin početak. Znači, brojalica je ta koja će odrediti tko lovi, tko žmiri, tko je prvi i sl.

Brojalicu odbrojavamo u manjoj skupini, jer preveliki broj sudionika može izazvati nezainteresiranost ili kraći interes nego inače.

BROJALICA ZA RAZVIJANJE RITMA I POKRETA

Izgovaranjem ritma djeca mogu izmišljati pokrete cijelim tijelom ili  samo određenim dijelovima tijela (rukama, lupkati po stolu, koljenima, pljeskati dlanom od dlan, nogama, pucketati prstićima, služiti se raznim udaraljkama i zvečkama, najbolje i najdraže su one izrađene vlastitim rukama, iz vlastite radionice, ali zanimljive i raznolike su i tvorničke..

Takvo odbrojavanje je vrlo interesantno za djecu, jer jasno dolazi do izražaja sve ono što brojalica potiče i razvija kod djece i odraslih, a to je KREATIVNOST I LIJEPE OSJEĆAJE..

Evo nekoliko primjera tekstova  brojalica koje i sami možete ritmički otkucavati ili joj dodati svoju melodiju. Pokušajte, vrlo je zabavo!

EN,TEN,TI-NI,                  SA-VA-RA-KA TI-NI,          SA-VA-RA-KA TI-KA TA-KA,  BI-JA, BA-JA, BUF!                               

MA-LA MA-CA BJE-ŽI      ZA NJOM PE-SEK RE-ŽI O-NA ĆE NA DR-VO KO-JE NA-ĐE PR-VO.

PA-DAJ, PA-DAJ KI-ŠI-CE,  SA-MO NE PO MO-RU,        JER SE MA-LA MA-JI-CA    KU-PA U LA-VO-RU.

TR-ČI ZE-KO KROZ ŠU-MI-CU, IZ-GU-BIO PA-PU-ČI-CU.        KA-KVE LI JE BO-JE,                TO MI RE-CI TI!                        JE-DAN, DVA, TRI!

PI-JU, PI-JU, PI-JU, PI, GLA-SA-LI SE PI-LI-ĆI.                                                  MA-MA KO-KA PI-TA: „TRE-BA LI VAM ŽI-TA?“                                                  „NI-SMO GLA-DNI MA-MI-CE, PO-JE-LI SMO CR-VI-ĆE!“

Zanimljiva je i ova brojalica sa prstićima:

Naučite ju!

Pripremila: Ivana Brkašić, odgojiteljica skupine „Tratinčice“