Boravak u prirodi, prilika za učenje – povodom Svjetskog dana šuma 21.03. i Dana planeta Zemlje 22.04.

Boravak u prirodi, prilika za učenje – povodom Svjetskog dana šuma 21.03. i Dana planeta Zemlje 22.04.

Razvijajmo kod djeteta od najranije dobi ekološku osviještenost i brigu za očuvanjem biološke raznolikosti i neka nam boravak u prirodi bude poučan.

Ukoliko imate prilike izaći iz kuće i na sigurnoj udaljenosti od drugih ljudi boraviti u prirodi, ne propustite priliku za učenje i razvijanje ekološke svijesti kod vašeg djeteta.

Ukoliko nemate prilike, s posjetom prirodi pričekajte do onog trenutka kada to bude sigurno za vas i vaše dijete. U međuvremenu, pogledajte s djetetom dokumentarni film, pročitajte priču, potražite članke na internetu, razgovarajte, ponudite djetetu mogućnost likovnog i glazbenog izražavanja.

Predlažemo vam pročitajte Svjetski dan šuma pdf i Ekopriča Čarobni krevet pdf

Nakon ispričane priče razgovarajte s djetetom što mu se svidjelo u priči i povedite ga u šetnju prirodom. Ponesite torbu ili košaricu sa sobom.

Potaknite dijete na vizualno percipiranje nastalih promjena u prirodi dolaskom proljeća  i kroz razgovor o uočenom  kod djeteta razvijate govor, jezik i obogaćujete rječnik.

Potičite dijete na spontano istraživanje. Osim vizualne percepcije potaknite dijete na istraživanje dodirom i mirisom. Predložite mu da opipom i mirisom proučava cvijet, travu, stablo, koru drveta, granu i list kako bi uočilo različitost mirisa i struktura. Na taj način kod djeteta razvijate spoznaju jer ono kroz istraživanje onoga što ga okružuje razvija sposobnost uočavanja veza i odnosa stvari i pojava (percipiranjem okoline i promjena u prirodi biljnog i životinjskog svijeta).

Stanite zajedno s djetetom ispod različitih stabala, promatrajte ih i potaknite dijete na opisivanje. Pružite djetetu priliku da promatra sebe u odnosu na stablo. Razgovarajte o izgledu i usporedite ga s njegovim izgledom,promatrajte obujam i visinu stabla i usporedite s njegovom, pokušajte zajedno obuhvatiti stablo, te mu ukažite na raznolikost izgleda. Možete brojati s djetetom uočena stabla i cvijeće, imenovati uočene boje i na taj način razvijati znanja male matematike i pritom učiti boje.

Ukoliko uočite panj ili deblo ( prema vašoj procijeni sigurno), ako dijete samoinicijativno ne krene, potaknite ga na hodanje i prelazak preko panja, naravno uz vašu pomoći i ovisno o dobi djeteta i tako mu pružite priliku za razvoj motorike.

Sakupljajte s djetetom različite prirodnine i pritom potaknite dijete na imenovanje i opisivanje prikupljenog te ga upitajte što bi moglo napraviti s pronađenim prirodninama poput cvjetića, grančica, kamenčića i sl. Podržite ideju i pomozite mu osmisliti i realizirati igru trenutno ili po povratku kući. Npr. uz pomoć kartonske podloge ili plitke kutije ili bočno okrenute kutije, tuljaca, češera, ljepila i boja možete izraditi šumu i dijete ima priliku igre sa plastičnim životinjama u šumi koju ste zajedno izradili.

Tijekom zajedničkog promatranja postavljate djetetu različita zanimljiva pitanja: Što ti misliš; „Kako drvo raste? što mu je potrebno za rast? Čime se hrani? Za što nam je drvo potrebno? Tko živi na drvetu? Što je to šuma? Tko živi u šumi? Tko brine o životinjama?… Tako ćete potaknuti dijete da izražavanjem mišljenja, razmišljanjem i logičkim zaključivanjem razvija spoznaju. Ako je dijete starije dobi upitajte ga : „Što misliš gdje bi to sve mogli saznati ? i po dolasku kući krenite u zajedničko istraživanje (enciklopedije, web…).

Fotografirajte uočeno jer će fotografije biti mogućnost da naknadno s djetetom evaluirate (preradite) doživljena iskustva.

Razgovarajte s djetetom kako se osjeća dok šetate prirodom i što bi sve željelo raditi u prirodi i što mu se najviše sviđa. Tako ćete kod djeteta osnaživati pozitivnu sliku o sebi, a i vama može pomoći u osmišljavanju daljnjih igara s vašim djetetom pri boravku u prirodi.

Po povratku kući ponudite djetetu različite likovne tehnike (drvene boje, flomastere, pastele, vodene boje, tempere, kolaž) ovisno o želji djeteta i pružite mu priliku likovnog izražavanja jer dijete svoja proživljena iskustva i emocije najradije prenosi kroz likovni izražaj. Likovno izražavanje je prilika za razvoj fine motorike i koordinacije oko-ruka, te razvoj kreativnosti i izražavanje emocija.

Pohvalite dijete za učinjeno i pitajte ga o likovnom radu, pokažite interes jer tako osnažujete „pozitivnu sliku o sebi“ kod vašeg djeteta.

I naravno, ostanite zdravi!

 

Pripremila: Ivana Pandurić, odgajateljica skupine “Zvjezdice”