Dijete rane dobi uči istražujući, pri čemu koristi sva osjetila. Prilikom istraživanja njegovu će pažnju privući različiti predmeti, često jarkih boja.
Percepcija boja kod djeteta razvija se s osnovnim bojama kao što su crvena i zelena boja, a tijekom ranog djetinjstva uči prepoznavati boje, razlikovati ih, imenovati i pridruživati.
Sposobnost djeteta da prepozna različite boje pojačano se razvija oko 18 mjeseci, u isto vrijeme kada počinje primjećivati sličnosti i razlike u obliku, veličini i teksturi. Proći će neko vrijeme prije nego dijete uspije imenovati boje; većina djece može imenovati barem jednu boju u dobi od 3 godine.
Kada dijete postane zrelo za usvajanje znanja o bojama primjerenim igrama i aktivnostima možete poticati ta znanja:
- Imenujte boje prilikom igre s djetetom (primjerice recite “Lopta je crvena”, “Auto je plavi” pri čemu je zbog razumijevanja važno da naziv boje bude iza predmeta)
- Razgovarajte s djetetom o svakoj boji i imenujte druge predmete iste boje. Naizmjenično mijenjajte svaki tjedan ili svakih nekoliko dana kako biste mu dali vremena da zaista nauči boje
- Tražite u okolini sve što je npr. žute boje (možete koristiti i kartice u boji koje će djetetu pomoći da prepozna, usporedi i pronađe traženu boju)
- Šetnje su idealne za učenje boja, pa pitajte dijete kakve je boje list, a kakve je boje nebo i slično
- Crtajte i imenujte boje kojima crtate
- Izradite kartice u boji koje će dijete moći pridruživati npr. špagici u boji (kao u našem primjeru); možete koristiti i kvačice u boji
- Ponudite djetetu da razvrstava predmete po boji (u početku koristite samo dvije boje).
Uz spoznavanje boja djeca u ovim aktivnostima prema svojim individualnim razvojnim mogućnostima razvijaju i finu motoriku prstiju i šake te koordinaciju oko – ruka, likovno se izražavaju, usvajaju predmatematičke vještine te razvijaju govor i bogate rječnik.
Pripremile: Marija i Sanja, odgajateljice skupine “Mašnice”